Ahogy közeledik a „piszkos” időszak, az autód tisztán tartása igencsak problémás lehet. Amikor folyamatosan esik a hó vagy az eső, majd ez váltakozik, az utakra különféle vegyszereket szórnak, és így tovább.
Sokan az autó karbantartása során a motort vagy a motorteret is szeretik lemosni.
Ezt télen nem ajánlom. Miért?
Mert nyáron, amikor a motort mosod, a különféle vízcseppek és maradékok, amelyek mégis megmaradnak a csatlakozókban és elektromos kötésekben, könnyen elpárolognak, hiszen kint pozitív a hőmérséklet. A motor még a motortér levegőjét is melegíti, így szinte semmi kockázatot nem vállalsz.
Télen viszont, még ha jól kifújod is a csatlakozókat és az elektromos alkatrészeket, valahol mégis maradhat víz, és ha valamelyik csatlakozó nem teljesen tömített, az különösen veszélyes. És mi történik?
A víz a csatlakozóban természetesen megfagy. Miután ez megtörténik, a megfagyott víz miatt nő az ellenállás a kontaktusokon, ami negatív hatással van az autó elektromos alkatrészeire.
Manapság rengeteg szenzor található a motorban, nem éri meg kockáztatni. Nagy mínuszokban könnyen előfordulhat, hogy nem tudod beindítani a motort, mert valamelyik szenzor hibás értékeket mutat. Ilyenkor szervizbe kell vinni az autót, hogy felmelegítsék, kifújják, kiszárítsák és diagnosztizálják.
Következő pont.
Téli időszakban sokan elfelejtik kicserélni a motor levegőszűrőjét.
Tudom, hogy sok tuningrajongó, akik például nulla ellenállású légszűrőt használnak, nem szeretnek a szűrő tisztításával foglalkozni, különösen, ha gyári szűrőház van a motoron, ezért inkább egy hagyományos légszűrőt tesznek be.
Sokan azt gondolják, hogy télen amúgy is elég a levegő. Hideg a hőmérséklet, a beáramló levegő is hideg, több az oxigén.
A piszkos szűrő miatt viszont nő a terhelés a turbina lapátkerekén. Ha ritkán cseréled a szűrőt (ahogy az elő van írva), akkor még a hagyományos motor esetén is nő a turbina terhelése. Több erőfeszítésre van szüksége a turbónak, hogy beszívja a levegőt. Cseréld a levegőszűrőt a menetrend szerint, sőt, gyakrabban is, hiszen nem drága. Ne kockáztass egy sokkal drágább alkatrészt.
Következő pont.
Sokan, amikor autót mosnak, elfelejtik rendesen lemosni a kerekek belső részét.
Miért fontos ezt megtenni? Sokszor csak akkor lehetséges, ha leszeded a kerekeket.
Nemrég valaki behozta az autóját a szervizbe, mert az egész karosszéria erősen vibrált. A fékrendszer rendben volt, minden más is, a kerekek ki voltak egyensúlyozva. Mikor leszedték a kerekeket, kívül minden rendben volt, a súlyok is a helyükön. DE… a kerék belső részén egy milliméteres homokréteg volt.
Ennek a homokrétegnek a súlya 600 gramm volt. Képzeld el, hogy 600 gramm „tapadt” oda kemény lerakódásként. Ez a lerakódás a kerék belső oldalára tapadt.
Amikor esik az eső vagy hó, és vegyszerek keverednek a jégtelenítő anyagokkal, ezek a kerék belső részére tapadnak, ami természetesen kiegyensúlyozatlanságot okoz.
Ez nemcsak a kényelmet befolyásolja, hanem a kerékcsapágyak élettartamát is, amelyeket manapság sok autón egyben cserélnek, és ez egyáltalán nem olcsó, és gyorsan sem megy, ráadásul a csapágy ára külön fizetendő. Azért, hogy megóvd a kerékcsapágyakat és a kényelmedet, havonta legalább egyszer mosd le a kerekek belső részét, és így minden rendben lesz.
Következő pont.
Sokan felmelegítik a motort télen indulás előtt. Sokan nem.
Nem fogom megmondani, hogy kell-e melegíteni a motort télen. Inkább azokról beszélek, akiknek az autójában távvezérlésű motorindító van. Ez minden olyan modern autóra vonatkozik, amely közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel működik, valamint azokra is, amelyek korszerű részecskeszűrős rendszerrel vannak felszerelve.
Szóval, ha távvezérlésű indítód van, ne használd túl gyakran. Ha a motor sokáig jár alapjáraton, megnő a lerakódások képződése a szívószelepeken és az égéstérben. Ha rövid utakra mész, néhány szezon alatt az égéstér nagyon szennyezett lesz, és le kell venni a szívósort, hogy kitisztítsd.
Azt is érdemes megemlíteni, hogy ha tényleg bejönnek a mínuszok, ellenőrizd a fagyálló hőmérsékleti tulajdonságait. Pontosan azokat, amelyek megmutatják a hűtőfolyadék fagyáspontját. Van egy speciális teszter, amely megmutatja a fagyálló fagyáspontját a hűtőrendszerben.
Ez azért érdemes megtenni, hogy tudd, elvesztette-e a fagyálló a szükséges tulajdonságait, amely nemcsak hűti a motort, hanem keni is a vízpumpát és a hűtő-fűtő rendszerek elektromos szivattyúit.
Ha a fagyálló fagyáspontja megváltozott, akkor a termosztát vízpumpája fogja megszenvedni.
Manapság sok motorban a termosztát és a vízpumpa egybe van építve. Vagyis egy alkatrész. Sok autónál az egész autó elejét szét kell szedni, hogy hozzáférj, és csak akkor tudod kicserélni.
Ennyi volt már.
Remélem, egy kicsit segítettem megérteni, milyen részeket és alkatrészeket kell szemmel tartani a közelgő mínuszok előtt.
Köszönöm, hogy végigolvastad. Találkozunk legközelebb.