A tél már a küszöbön van, és sokan már most használják az autó fűtését. Érdekes módon két különböző megközelítés létezik a fűtés használatára, amelyek mindegyikének megvannak a maga sajátosságai. Egyes sofőrök azonnal bekapcsolják a fűtőventilátort a motor indítása után, míg mások várnak egy ideig, hogy a motor bemelegedjen. Nézzük meg, milyen előnyei és hátrányai vannak ezeknek a megoldásoknak, és mi mutatkozik jobbnak a gyakorlatban.
A motor hidegindítása után a fűtésből kezdetben hideg levegő áramlik. Ez fokozatosan melegszik fel, de ehhez idő kell. Felmerül a logikus kérdés: érdemes-e rögtön bekapcsolni a fűtést a motor indítása után, vagy jobb megvárni, míg a hűtőfolyadék felmelegszik? Ezt a dilemmát egyenlő feltételek melletti mérésekkel lehet tisztázni. Az egyik esetben a fűtést azonnal bekapcsolták a motor indításakor, míg a másikban vártak egy ideig. Az eredmények érdekesek lettek.
Érdemes megjegyezni, hogy a modern klímavezérlő rendszerekben is van „várakozási” üzemmód. Fagyos időben az elektronika nem indítja el azonnal a fűtést és a ventilátor maximális sebességét, hanem hagyja, hogy a hűtőfolyadék egy kicsit felmelegedjen. Ennek megfelelően hasonló logika alkalmazása jó eredményt hozhat olyan autóknál is, amelyek nem rendelkeznek kiegészítő elektromos fűtéssel (például fűtőszállal). Nézzük meg a konkrét számokat.
Az első hidegindítás során a hűtőfolyadék hőmérséklete -10 °C volt. Ezzel egy időben a fűtést maximális hőmérsékletre és a ventilátor második fokozatára állították. A fűtésből kiáramló levegő hőmérséklete a sofőr környezetében 12 perc 34 másodpercnyi alapjárat után érte el a kellemes +20 °C-ot. Ez meglehetősen hosszú idő, így érdemes összehasonlítani más eredményekkel.
A következő vizsgálati szakasz hasonló körülmények között zajlott, de a fűtés használatának módja eltért. A motor hidegindítása után a fűtést csak 3 perc várakozás után kapcsolták be. Ezalatt a hűtőfolyadék jobban fel tudott melegedni, ami közvetlenül befolyásolta az eredményeket. Az utastér hőmérséklete így 11 perc 45 másodperc alatt érte el a +20 °C-ot.
A gyorsabb melegedést egy régi sofőrtipp tette lehetővé. Azonos körülmények között a fűtést a motor indítása után 3 perccel kapcsolták be, majd további 5 percig a belső keringtetés üzemmódot használták. Mivel a levegőt az utastérből szívták be, az gyorsabban felmelegedett. Ennek eredményeként a sofőr környezetében +20 °C-ot mindössze 9 perc 53 másodperc alatt értek el. Ezért célszerűbb a fűtést nem azonnal bekapcsolni a motor indítása után.