Fontos tudniuk az autósoknak, miért nem ajánlott, hogy teljesen kitekerd a kormányt.
A modern autók többségében a vezetés megkönnyítésére szervokormány található. Bár ez a rendszer rendkívül hasznos, mégis vannak bizonyos hátrányai. Vajon szabad-e teljesen kitekerni a kormányt? Erről szól az alábbi írás.
Miért nem szabad teljesen kitekerni a kormányt – a fő ok
Ahogy már említettük, a szervokormány segítségével könnyebb irányítani az autót. Az alábbi fő előnyöket nyújtja:
Kevesebb fordulat szükséges a kormány egyik szélső helyzetéből a másikba.
Jelentősen javul az autó reakciókészsége és manőverezhetősége.
A kormányzás közben a vezető kezei szinte egyáltalán nem fáradnak el.
A szervokormány előnyei ellenére használatának szigorú korlátai vannak. Ez a válasz arra a kérdésre, hogy szabad-e teljesen kitekerni a kormányt. Az eszköz meghibásodásának fő oka gyakran a helytelen használat, főként parkolás közben. Sokan sietve próbálnak manőverezni, és a kormányt teljesen kitekerik, majd erővel tartják a szélső helyzetben. Ez idővel komoly problémákhoz vezethet. Nézzük meg egyszerűen, miért nem ajánlott ezt csinálni.
Amikor a kormánymű szervo rendszere működésbe lép, a benne lévő speciális folyadék cirkulációja miatt megnő a nyomás. Kormányzáskor ez a folyadék nyomást gyakorol a dugattyúra, ami a kormánymű fogaslécét mozgatja. Ha azonban a kormányt teljesen kitekered, majd erővel sokáig abban a helyzetben tartod, a szervo rendszerben drasztikusan megnő a nyomás. Ez túlzott terhelést okoz a szervokormány minden alkatrészében. Elsősorban a csatlakozó csövek vannak kitéve ennek, különösen, ha már elhasználódtak vagy gyártási hibásak.
Ilyen helyzetben a nyomáscsökkentő szelepek sem segítenek: nagy valószínűséggel a csatlakozó tömlők kiszakadnak vagy lecsúsznak a bilincsekről. Az eredmény: meghibásodás és költséges javítás.
Az ilyen problémák elkerülése érdekében soha ne tartsd a kormányt hosszú ideig a szélső helyzetekben. Autószerelők azt javasolják, hogy manőverezés közben kicsit fordítsd vissza a kormányt, ezzel csökkentve a rendszerben lévő nyomást.
Ezt is érdemes tudni
Sokan kérdezik, hogy szabad-e teljesen kitekerni a kormányt elektromos szervokormány esetén. Ilyenkor sem ajánlott, kivéve, ha az autó motorja jár.
Most, hogy megértetted, miért nem szabad teljesen kitekerni a kormányt, említsünk meg egy másik fontos szempontot. Nagyon nem ajánlott kormányozni, amikor az autó áll, mert ez növeli a kormányösszekötő mechanizmus terhelését, és ráadásul a gumik is gyorsabban kopnak.